Szegény ember Wattmérője

2011.04.02. 21:51

 A power meter (kerékpáros teljesítménymérő) jó dolog! Manapság minden profi használja.  Segítségével az edzők objektívebben tudnak edzésfeladatokat adni, ugyanis a pulzus csak bizonyos késéssel követi az intenzitás változását, ezért főleg intervallum sorozatoknál nem elég jó támpont. A külső tényezők (szél, hőmérséklet, szint, testhelyzet, stb..) pedig annyira sokrétűen befolyásolják a menetteljesítményt, hogy az végképp nem működik, hogy: „Fiam, menjél fél órát negyvennel, aztán harminccal pihensz öt percet és ezt háromszor…”. A power meter a teljesítmény felmérésénél is esszenciális manapság, versenyen is sokszor használják, bár itt még többen lemondanak róla a többletsúly miatt.

Egy baja van, drága!

Mindegyik jelenleg elérhető változata túlmegy azon a fájdalomküszöbön, amit egy átlagos amatőr fizetne ezért az információért, ami  jelenleg egy alsó-közép, felső-középkategóriás versenybringa ára rendszertől függően. (A Polar és a Look hamarosan megjelenik egy pedálba épített változattal, de mivel egyik cégre sem jellemző, hogy bagóért adják a termékeiket, szerintem ez sem a néptömegeknek fog szólni)
 

Ha valaki mégis szeretne némi támpontot kapni arról, milyen teljesítményre képes, van egy durva közelítést adó megoldás:

A kerékagyba épített wattmérő kifejlesztője a CycleOps cég oldalán van egy kalkulátor, amivel érdekes dolgokat lehet megtudni.

Mivel nekem a gondolataim a nagyatádi Ironman körül forognak, tavaly ősszel ezt számoltam ki: 

Mekkora teljesítmény kell egy 6.5 órás bringás teljesítményhez, azaz 27.7 km/h átlagsebességgel végigmenni a pályán?


 

Elvileg a Gyékényes-Nagyatád szakasz kicsit rövidebb, mint a meghirdetett 75 km, de mivel mindenki mást mér, maradtam a 180km-es versenytávnál. Az összes szint 650m. A bringa súlyához a cipelt felszerelést is illik hozzáadni, ezért 12kg.

 

Nekem erre a teljesítményre 150 Watt jött ki, azaz ennyi konstans teljesítménnyel egyenértékű ez a teljesítés.

 

Ezután elmentem az Oxigén Wellnessbe, ahol van wattmérő a bringákon (nem a spinningen, hanem a cardio gépeken) és ősszel 3x1 órákat tekertem 150 Watton.

 

Kellett óránként 5-5 perc szünet, amikor is bringát váltottam, mert az ottani nyerget nem lehetett kibírni ennyi ideig. Ez a próba jó támpont volt, ezért a 6.5 órát azóta teljesíthetőnek tekintem. Az is kiderült, hogy nekem a 80-as fordulatszám az optimális. 

 

 

 

 

 

 

 

 Magas remények letörésére is alkalmas a kalkulátor. Nézzük meg például a hatszoros magyar bajnok Major Józsi tavalyi teljesítményét, aki elképesztő 42.3 km/h átlagebességgel ment végig a 180 km-en !

 

Valahol olvastam, hogy a versenysúlya 63 kg, saccra 175 cm magas, a Cervelo P4  felcuccolva legyen mondjuk 10kg.

 

Hát ez bizony 347 Watt!

 

Érdemes megpróbálni ezt tartani edzőteremben!

 

A tél eleji Conconi teszten Tepóéknál én mindenesetre 340 Wattnál „estem le” a bringáról 167-es pulzussal és az egész teszt nem volt több mint 10 perc, emelkedő terheléssel, azaz ezt csak a végén kellett tekerni! 

 

Az is érdekes, hogy a kiszámolt saját és Joe teljesítése között a szintemelkedésből és a gördülési ellenállásból adódó teljesítménykülönbség elenyésző: 62 vs. 72 Watt.

 

A brutális különbség a légellenállásból adódó többletteljesítmény: 88 vs 275 Watt! Ezért kell az elit versenyzőknek a full aero cucc!

 

 

 

 

Persze  a kalkulátor több sebből vérzik, pl. nincs benne a bringás pozíciója (mennyire aero), milyen gumit használ, milyen nyomáson, stb… de azért tájékozódásra, játszani a számokkal nem rossz.

Például érdemes azt is megnézni, hogy ezen a pályán a testsúlycsökkentés (4-5 kg) mennyit számít. Elárulom, nem sokat!

A futásnál viszont igen, úgyhogy azért nem elhanyagolható.

Jó játszadozást! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://op-ironman.blog.hu/api/trackback/id/tr1002794718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szaszit 2011.04.02. 22:59:15

Jó ez a kalkulátor, a profik közül Hawaii-on is sokan használnak wattmérőt, még nekik is kell a visszajelzés.
Joe tavalyi bringás görbéje:
connect.garmin.com/activity/44689696
Ez alapján a teljes táv 177,54km, a 75-ös táv pedig 72,25km.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2011.04.02. 23:00:14

Pontosan ezért vártam már a blogod indulását. :-))

Tényleg érdekes, én is kitöltögettem.
Én tavaly állítólag 201 Watton nyomtam le, és asszem már 310-nél leestem Tepónál.
Ezért kell rendesen ülni a bringán, az a legfontosabb, meg kell szokni!

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2011.04.02. 23:13:54

@szaszit: Köszi, ez érdekes! Ezek szerint 246 Watt volt az átlagteljesítménye!
A kalkulátor goldolom egy normál bringa, + normál pozícióra van kalibrálva, tehát kb. 100 wattot spórolt Józsi az aero bringával és a pozícióval!

A táv vs. rövidebb, de erről nem illik beszélni, különben este még bringázhatnál 2km-t, ahhoz hogy tényleg Ironman legyél! :)

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2011.04.02. 23:20:37

@Vasapu: Tavaly brutál jól mentél, pláne ahhoz képest, hogy csak áprilisban kezdted a bringázást! De valószínűleg Neked is többet ír a gép, Joe 246 Wattja túl közel van a 201 Watthoz.

Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2011.04.02. 23:25:06

@Ivan Grasso: Bizony, valami nem stimmel és inkább hiszek Joe adatainak.

Azért persze játszani jó az ilyen kalkulátorokkal, de túl sok az ismeretlen tényező.

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2011.04.04. 10:08:59

Érdekességképpen kiszámoltam mi van ha a Kawasakimmal 250km/h-s átlagsebességgel megyek 180 km-t (egyenesen), és minden egyéb adatot is megadok:

Nyilvánvalóan vannak eltérő tényezők, de mindenesetre érdekes...

Power required to overcome gravitational resistance:
207watts.

Power required to overcome rolling resistance:
1162watts.

Power required to overcome aerodynamic resistance:
66 126 watts. (!!!)

8D

Total power required:
67 495watts.

Ez sem gyenge...

Watts per Kg:
794.06watts.

Watts per Kg with bike:
198.51watts.

Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2011.04.04. 13:29:44

@WITCH: Az 89 lóerő. Ehhez ennél több kell nem?

WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2011.04.04. 16:00:44

@Ivan Grasso:

Nyilvánvalóan az sem mindegy, hogy mekkora a forgatónyomaték egy adott Kw-, vagy LE értékhez.

Gondolom a kalkulátor ilyen esetben azt jelzi, hogy ha egy triatlonos 250 km/h-s sebességgel hajtana egy versenybringa kerekes/ vékony gumis kawasakit :) (ismétlem a kérdés teorekikus) amely ráadásul PSD, vagy LOOK pedálos lenne :), akkor ilyen Watt értékek jönnének ki. Egy ilyen szerkezettel elég komoly feladat lenne mászni 8D

Amúgy jó kérdés hogy mennyi LE kell 250km/h-hoz egy motoron.

Nos ez (a bringához hasonlóan) igen nagyon nagy mértékben függ a motor aerodinamikájától, szóval nincs általános válasz.

96 940 Watt és 100 nm mindenesetre bőven elég hozzá, az biztos. 8D