3%

2011.03.01. 22:33

Vasárnap óta küzdök a torokgyulladás + hőemelkedés kombóval, úgyhogy még ennek a hétnek sem a főnix lesz a címerállata! 

Miközben a többi blogon nyálcsorgatva olvasom, ahogy a többség kint a terepen aprítja a kilómétereket addig én sajnos csak egy elméleti anyaggal tudom szórakoztatni a nagyérdeműt: 

 

Pár éve, ha szóba került, hogy mennyit is kellene mozogni az egészséges életmódhoz, mindenkinek feltettem egy tesztkérdést. 

Először is saccoljuk meg, vajon egy természetben élt, vagy élő, „nem elpuhult” embercsoport tagjai (pl. ősember, bennszülöttek, stb..) idejük hány százalékát töltethették mozgással!

Ebben benne van vadászat, harc, menekülés, és minden egyéb intenzív mozgással járó tevékenység. 

Lelki szemeink előtt ilyenkor megjelenik Winnetou, Tarzan esetleg egy Conan külsejű harcos, akinek megjelenését manapság is szívesen elfogadnánk. A kapott válaszok nagyjából 15 és 50% közé estek, többnyire 20-30%-ot mondtak. Tehát egy ilyen „harcos” az ideje 20-30%-át intenzív mozgással tölthette a közvélekedés szerint. 

A második kérdésem úgy szólt, hogy akkor ennek fényében úgy érzésre mennyi lenne az a mozgásmennyiség, amit nekünk „elpuhult” civilizált embereknek kellene végeznünk ahhoz, hogy jól nézzünk ki, egészségesek maradjunk, és még összeegyeztethető lenne rohanó életmódunkkal? 

A 20-30%-nál persze mindenki kevesebbet mondott. Nagyjából úgy 10-20%-ot tippeltek, de figyelemreméltó, hogy soha senki nem mondott 10%-nál kevesebbet!

Ekkor beszélgetőpartneremnek feltettem a végső kérdést. El tudja e képzelni, hogy az ideje 3%-át rendszeres aktív mozgással, sportolással tölti?

Erre mindenki magabiztosan rávágta, hogy természetesen, ez abszolút megvalósítható! 

Na, akkor számoljunk egy kicsit! Egy hét 168 órából áll, ennek 3%-a 5 óra.

Hányan vannak, akik felnőttként rendszeresen heti nettó öt órát intenzív mozgással töltenek?  Hát igen, a tapasztalatok szerint nem sokan! Sőt, ha valaki beszámol arról, hogy heti öt órát edz rendszeresen, azt az emberek már aktív sportolónak tekintik, pedig fél perccel ezelőtt szinte magától értetődőnek tűnt, hogy az élet fontos dolgai minden további nélkül bele kell, hogy férjenek az időnk 97%-ába és igazán nem nagy dolog, azt a pici 3%-ot mozgásnak szentelni! 

Amikor erre rádöbbentem úgy 6-8 évvel ezelőtt, azt tűztem ki célul, hogy minden héten mozogjak legalább 5 órát. Hihetetlen - és ezzel szerintem nem vagyok egyedül - de a fenti paradoxon ellenére évekig nem voltam képest azt a vacak 3%-ot sem sportolásra szánni. Pedig „akartam”!

Ezzel nagyon sokan vannak így. Az utolsó pillanatban ugyanis mindig közbejön valami fontosabb, elfogy a motiváció, nincs hol, mivel, kivel, stb… Valami nyomós ok mindig van!  

Ez most arról jutott eszembe, hogy az edzesonline.hu statisztikája szerint, ahol éppen tegnap volt két éve, hogy elkezdtem regisztrálni az edzéseket, átlagban pont heti öt órára jön ki az elvégzett edzésmennyiség. Tehát az elmúlt két évben az életem 3%-át töltöttem aktív mozgással.

Ebben benne van a majdnem egy évig tartó felkészülés a maraton futásra, számos MTB futam, edzés a triatlon versenyekre, VB indulás, stb…, melyeket a kívülállók egy része már-már hajlamos az extrém kategóriába sorolni.

Az átlagember például emberfeletti dolognak tartja egy maraton lefutását, a felkészülést pedig úgy gondolja lehetetlen lenne végigcsinálni. Pedig a 3%-ból átlagos, de inkább az alatti képességgel még a 4 óra alatti eredmény is elérhető volt, ami egy ilyen versenyen a mezőny első fele… 

Belegondolva, hogy az elmúlt két évben mennyit javult az általános közérzetem és mennyivel jobban érzem magam a bőrömben, ez a 3% a lehető legjobb befektetés volt.

Akinek hiányzik a motiváció a mozgáshoz, gondoljon erre a 3%-ra és arra, hogy mi az a fontos dolog, amivel érdemes ezt felcserélni! 

 

Megjegyzés 1:

Tudományos források szerint az optimális mozgásmennyiség az egészségmegőrzéshez a heti hat alkalommal végzett, napi 40-45 perces aerob tevékenység. Ez nagyjából éppen 5 óra mozgás hetente! 

 

Megjegyzés 2:

Ironman-hez persze kevés a heti öt óra, oda kicsit több kell! J

 

 Nem túl acélos, a képen rajta van minden... Nem is részletezem. 

 

 

 

 

 

 

 

Az összes idő 3 óra 40 perc. 

Közben viszont felmerült egy érdekes probléma. 

A két órás görgőzés alatt végig ugyanazt a pedálfordulatot és ellenállást tartva elég meredeken emelkedett a pulzusom, pedig az elején baromi könnyűnek tűnik a tekerés és a végén sem túl nehéz. 

Futásnál nincs ilyen meredek pulzusemelkedés. 

Ld. a két ábrát. Mindkettőnél 2 óra volt az időtartam. A futásnál az utolsó negyedben jelentősen begyorsítottam, ezért kezd emelkedni jobban, de még is sem annyira meredeken. Az első kép a bringa, a második a futás. A piros a pulzus. 

  A bringa alatt megittam 1.5 liter izot, tehát nem a kiszáradástól volt. 

Most vagy ennyire gatya vagyok bicajból, vagy ez a görgő miatt van? Van valakinek ötlete? 

Még egy adalék, hogy a görgő szombat este volt, vasárnap este pedig lesúlytott rám egy csúnya torokgyulladás.