Szegény ember Wattmérője
2011.04.02. 21:51
A power meter (kerékpáros teljesítménymérő) jó dolog! Manapság minden profi használja. Segítségével az edzők objektívebben tudnak edzésfeladatokat adni, ugyanis a pulzus csak bizonyos késéssel követi az intenzitás változását, ezért főleg intervallum sorozatoknál nem elég jó támpont. A külső tényezők (szél, hőmérséklet, szint, testhelyzet, stb..) pedig annyira sokrétűen befolyásolják a menetteljesítményt, hogy az végképp nem működik, hogy: „Fiam, menjél fél órát negyvennel, aztán harminccal pihensz öt percet és ezt háromszor…”. A power meter a teljesítmény felmérésénél is esszenciális manapság, versenyen is sokszor használják, bár itt még többen lemondanak róla a többletsúly miatt.
Mindegyik jelenleg elérhető változata
túlmegy azon a fájdalomküszöbön, amit egy átlagos amatőr fizetne ezért az
információért, ami jelenleg egy alsó-közép,
felső-középkategóriás versenybringa ára rendszertől függően. (A Polar és a Look
hamarosan megjelenik egy pedálba épített változattal, de mivel egyik cégre sem
jellemző, hogy bagóért adják a termékeiket, szerintem ez sem a néptömegeknek
fog szólni)
Ha valaki mégis szeretne némi támpontot kapni arról, milyen teljesítményre képes, van egy durva közelítést adó megoldás:
A kerékagyba épített wattmérő kifejlesztője a CycleOps cég oldalán van egy kalkulátor, amivel érdekes dolgokat lehet megtudni.
Mivel nekem a gondolataim a nagyatádi Ironman körül forognak, tavaly ősszel ezt számoltam ki:
Mekkora teljesítmény kell egy 6.5 órás bringás teljesítményhez, azaz 27.7 km/h átlagsebességgel végigmenni a pályán?
Elvileg a Gyékényes-Nagyatád szakasz kicsit rövidebb, mint
a meghirdetett
Nekem erre a teljesítményre 150 Watt jött ki, azaz ennyi konstans teljesítménnyel egyenértékű ez a teljesítés.
Ezután elmentem az Oxigén Wellnessbe, ahol van wattmérő a bringákon (nem a spinningen, hanem a cardio gépeken) és ősszel 3x1 órákat tekertem 150 Watton.
Kellett óránként 5-5 perc szünet, amikor is bringát váltottam, mert az ottani nyerget nem lehetett kibírni ennyi ideig. Ez a próba jó támpont volt, ezért a 6.5 órát azóta teljesíthetőnek tekintem. Az is kiderült, hogy nekem a 80-as fordulatszám az optimális.
Magas remények letörésére is alkalmas a kalkulátor. Nézzük meg például a hatszoros magyar bajnok Major Józsi tavalyi teljesítményét, aki elképesztő 42.3 km/h átlagebességgel ment végig a 180 km-en !
Valahol olvastam, hogy a versenysúlya
Hát ez bizony 347 Watt!
Érdemes megpróbálni ezt tartani edzőteremben!
A tél eleji Conconi teszten Tepóéknál én mindenesetre 340 Wattnál „estem le” a bringáról 167-es pulzussal és az egész teszt nem volt több mint 10 perc, emelkedő terheléssel, azaz ezt csak a végén kellett tekerni!
Az is érdekes, hogy a kiszámolt saját és Joe teljesítése között a szintemelkedésből és a gördülési ellenállásból adódó teljesítménykülönbség elenyésző: 62 vs. 72 Watt.
A brutális különbség a légellenállásból adódó többletteljesítmény: 88 vs 275 Watt! Ezért kell az elit versenyzőknek a full aero cucc!
Persze a kalkulátor több sebből vérzik, pl. nincs benne a bringás pozíciója (mennyire aero), milyen gumit használ, milyen nyomáson, stb… de azért tájékozódásra, játszani a számokkal nem rossz.
Például érdemes azt is megnézni, hogy ezen a pályán a
testsúlycsökkentés (4-
A futásnál viszont igen, úgyhogy azért nem elhanyagolható.
Jó játszadozást! :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
szaszit 2011.04.02. 22:59:15
Joe tavalyi bringás görbéje:
connect.garmin.com/activity/44689696
Ez alapján a teljes táv 177,54km, a 75-ös táv pedig 72,25km.
Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2011.04.02. 23:00:14
Tényleg érdekes, én is kitöltögettem.
Én tavaly állítólag 201 Watton nyomtam le, és asszem már 310-nél leestem Tepónál.
Ezért kell rendesen ülni a bringán, az a legfontosabb, meg kell szokni!
Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2011.04.02. 23:13:54
A kalkulátor goldolom egy normál bringa, + normál pozícióra van kalibrálva, tehát kb. 100 wattot spórolt Józsi az aero bringával és a pozícióval!
A táv vs. rövidebb, de erről nem illik beszélni, különben este még bringázhatnál 2km-t, ahhoz hogy tényleg Ironman legyél! :)
Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2011.04.02. 23:20:37
Vasapu · http://vasapu.blogspot.com/ 2011.04.02. 23:25:06
Azért persze játszani jó az ilyen kalkulátorokkal, de túl sok az ismeretlen tényező.
WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2011.04.04. 10:08:59
Nyilvánvalóan vannak eltérő tényezők, de mindenesetre érdekes...
Power required to overcome gravitational resistance:
207watts.
Power required to overcome rolling resistance:
1162watts.
Power required to overcome aerodynamic resistance:
66 126 watts. (!!!)
8D
Total power required:
67 495watts.
Ez sem gyenge...
Watts per Kg:
794.06watts.
Watts per Kg with bike:
198.51watts.
Ivan Grasso · http://op-ironman.blog.hu/ 2011.04.04. 13:29:44
WITCH · http://witch-ironman.blog.hu 2011.04.04. 16:00:44
Nyilvánvalóan az sem mindegy, hogy mekkora a forgatónyomaték egy adott Kw-, vagy LE értékhez.
Gondolom a kalkulátor ilyen esetben azt jelzi, hogy ha egy triatlonos 250 km/h-s sebességgel hajtana egy versenybringa kerekes/ vékony gumis kawasakit :) (ismétlem a kérdés teorekikus) amely ráadásul PSD, vagy LOOK pedálos lenne :), akkor ilyen Watt értékek jönnének ki. Egy ilyen szerkezettel elég komoly feladat lenne mászni 8D
Amúgy jó kérdés hogy mennyi LE kell 250km/h-hoz egy motoron.
Nos ez (a bringához hasonlóan) igen nagyon nagy mértékben függ a motor aerodinamikájától, szóval nincs általános válasz.
96 940 Watt és 100 nm mindenesetre bőven elég hozzá, az biztos. 8D